donderdag 27 januari 2011

Vietnam

Ten eerste iedereen bedankt voor de felicitaties en de reacties op onze blogberichten. Erg leuk om alle reacties te lezen!
Inmiddels zijn we alweer drie dagen in Cambodja. Tijdens het schrijven van dit blogbericht zitten we in de bus van Pnhom Penh richting Battambang.  Meer volgt later over Cambodja. We zullen eerst iets vertellen over wat we de afgelopen drie weken in Vietnam hebben beleefd.
Toen we de Vietnamese grens net over waren werd het ons meteen duidelijk dat Vietnam een heel ander land is dan China. Na het verkrijgen van de eerste Vietnamese stempels in ons paspoort werden we meteen bestormd door een aantal Vietnamezen: Do you need  a Taxi? I can take you to Sapa! Very very cheap! Dit hadden we in China nog niet meegemaakt en zeker niet in die mate. Toen we de mannetjes van ons af hadden geschud namen we eerst een biertje om bij te komen van de uren uitgelopen busrit die we eerder die dag hadden gehad. Dit deden we met in aantal Nederlanders die we in de bus hadden ontmoet.
Vervolgens besloten we om een taxi naar Bac Ha te nemen waar de volgende dag een markt zou zijn waar veel etnische minderheden uit de omgeving op afkomen.  Een taxi nemen was niet zo’n probleem, maar om er een beetje een redelijke prijs voor de rit te betalen wel. In China moest je vaak ook wat van de prijs afdingen, maar in Vietnam verdriedubbelen ze de prijs meestal. Zelfs als je op de markt even een paar mandarijntjes wil kopen dan is het normaal als ze beginnen met een vraagprijs van 2 euro. Dat was wel eventjes wennen. Het is ook niet zo vreemd dat ze het proberen, omdat we ook genoeg toeristen hebben gezien die dat gewoon betalen.
Een ander groot verschil met China is dat in Vietnam veel en dan ook echt veel meer Westerse toeristen zijn dan in China. Namen we in China de nachtrein dan was er hoogstens één ander westers koppel in de hele trein. In Vietnam zaten de treinen bomvol met toeristen. Ga je in Vietnam ergens een hapje eten, dan kom je zelden Vietnamezen aan een tafeltje tegen. Ten slotte, rochelen en spugen de Vietnamezen gelukkig niet zoveel.
Bac Ha
De eerste dag in Vietnam hebben we in Bac Ha doorgebracht. Dat is een klein dorpje in het noorden van Vietnam waar iedere zondag een markt wordt gehouden. We hebben de hele dag een beetje over de markt gestruind. Er viel genoeg te zien, van kleurrijke minderheden, tot vreemde etenswaren en kippen die levend aan de poten aan de scooter werden gehangen. Op de veemarkt werden ook puppy’s verkocht, maar dan niet als huisdier… Het viel ons ook op dat de Vietnamezen het liefste vlees zo vers mogelijk willen hebben. We zagen een dikwijls dat een varken aan zijn poten werd  vastgebonden en in een zak werd gedaan en dan vervolgens op de scooter werd meegenomen. Verder werden vissen op de markt levend geschubd.  In tegenstelling tot in Nederland zie je de kippen, koeien en varkens lekker vrij rondscharrelen in Vietnam, maar de laatste uurtjes als varken kun je waarschijnlijk beter in Nederland doormaken.

Sapa
Na twee dagen in Bac Ha te hebben doorgebracht zijn we naar Sapa gegaan. Deze twee uur durende busreis was op zijn zachts gezegd niet echt comfortabel, omdat in een bus waar hoogstens 25 mensen in kunnen wel  50 mensen in werden gepropt. De deuren konden niet meer dicht, omdat het zo vol zat dat mensen buiten de bus hingen. En de man die het geld moest ophalen moest om achter in de bus te komen via de buitenkant van de bus door het achterste raam naar binnen klimmen.
In Sapa hadden we een hotel met één van de beste uitzichten op de rijstvelden uitgezocht, maar van dat mooie uitzicht hebben we niets kunnen zien.  Het was er de hele dag super mistig. Dat was erg jammer, want zo hebben we niets van de rijstvelden van Sapa kunnen zien. We besloten toen maar om een trekking te doen naar een aantal lager gelegen dorpjes, omdat het daar minder mistig zou zijn. Het was er inderdaad minder mistig, maar we zijn de hele trekking achtervolgd door vrouwen die constant zeiden: Do you wanna buy from me? Very cheap!

Hanoi en Halong Bay
We hebben twee dagen in Hanoi doorgebracht. Hanoi is een grote stad, met heel veel scootertjes, oude Franse koloniale gebouwen en gezellige restaurantjes en barretjes  in het noorden van Vietnam. We hebben ook nog twee dagen een boottocht gedaan in Halong Bay. Dit was een erg mooie tocht door de karstgebergten van Vietnam en ’s avonds hebben we op de boot geslapen.
Halong Bay

Hue en Hoi An
Het stadje Hue stond in het teken van regen, regen en nog eens regen. We hebben daar een citadel, pagodes en tempels bezocht. We wilden onze verjaardagen niet in een regenachtige plaats vieren dus zijn maar snel richting Hoi An gegaan. Hoi An is een erg mooi en gezellig plaatsje met allemaal oude Vietnamezen huisjes. ’S Avonds is het allemaal mooi verlicht met kleurrijke lampionnetjes. In Hoi An hebben we heerlijk gegeten, gefietst door de rijstvelden, gewandeld over het strand en hebben we slippers en sandalen laten maken. Veel mensen laten hier ook jurkjes en pakken op maat maken. Je kan dan gewoon uit magazines van alle bekende merken jurkjes of pakken uitzoeken die ze in jouw maat namaken. Wij hebben niets laten maken omdat niet alle kledingmakers goede kwaliteit leveren en we niet echt houden van glimmende stofjes, fluorescerende kleuren en knalroze jurkjes.
Hoi An

Nha Trang en Ho Chi Minh
Na  twee weken in Vietnam hadden we nog geen zon gezien. We hoopten dat we in de badplaats Na Trang meer geluk zouden hebben, maar helaas bleek dat niet het geval. Het was dus geen strandweer,  en buiten het strand was er ook weinig te beleven. We zijn toen maar snel zuidelijker naar Ho Chi Minh gegaan. Ho Chi Minh was erg druk en dan voornamelijk met scooters. Je hoort continu getoeter en er is geen mogelijkheid om als voetganger rustig de straat over te steken. Een subway zou geen overbodige luxe zijn. Zie onderstaand filmpje, het is trouwens buiten de spits gefilmd:
Verder vervoeren de Vietnamezen alles, maar dan ook echt alles op de scooters. Het is er doodnormaal om met vier mensen op de scooter te zitten, of om een deur achterop de scooter te binden. Ho Chi Minh was niet zo mooi als Hanoi, maar er is wel iets meer te beleven.

Phu Quoc Island
Na de drukte van Ho Chi Minh zijn we naar Phu Quoc eiland gegaan. Dat is een eiland voor de kust van Cambodja met erg mooie en rustige stranden en veel rode zandpaadjes die je naar de verschillende dorpjes op het eiland leiden. We hebben daar overnacht in Freedomland wat in één woord geweldig was en dan voornamelijk het eten. De eigenaar van de bungalows kookte iedere avond, op de barbecue avonden na,  een viergangen menu met de heerlijkste verse gerechten en we aten met alle mensen aan één lange tafel. Het was erg leuk om iedere avond met zoveel mensen vanuit de hele wereld in contact te komen. We hebben daar in drie verschillende bungalows geslapen. En iedere avond was het weer afwachten welk huisdier we zouden krijgen; een dikke spin, een pad, een gekko of natuurlijk allemaal! We hebben op het eiland voor de eerste keer tijdens onze reis lekker zonnig warm weer gehad, we hebben gezwommen in de zee en een scooter gehuurd om wat van het eiland te zien en om mooie verlaten strandjes op te zoeken. Onze reis door Vietnam hebben we daar heerlijk afgesloten!

Inmiddels zijn we alweer 6,5 week op reis en het bevalt super goed! We hebben tot nu toe nog geen slecht of smerig hotel gehad, bijna altijd lekker gegeten en de ontbijtjes met een lekkere verse fruitsalade zijn ook zeker niet verkeerd! We hebben gelukkig ook nog geen vervelende dingen meegemaakt. We maken ons dus nog geen seconde zorgen of we de vier maanden wel zullen doorkomen.

1. hai jongens ik ben blij weer wat van jullie gelezen en gezien te hebben. het was weer 'n leuk verhaal en prachtige foto's. Alleen die puppie's die niet als huisdier bedoeld zijn hoef je me niet meer te laten zien. Verder wens ik jullie nog veel plezier en tot de volgende keer.

Groetjes mam.

2. Lou heeft er plezier in om jullie te volgendonderdag, 27 januari, 2011

Ha die reizigers,

Jammer van het weer, maar ja dat is niet voorspelbaar.Jullie hebben samen veel plezier en die foto's zijn weer allemaal erg kleurrijk.
    Ook het filmpje is erg leuk en nog niet eens in de spits opgenomen. Leuke behuizing hebben ze daar en ik kan me voorstellen dat het leuk is om met allemaal vreemde mensen aan één tafel te zitten met al dat lekkere eten, ik begin al te watertanden als ik die foto's bekijk.
    Maar het zal wel niet de laatste keer zijn dat je wat op Blogspot hebt gezet, dus we wachten met spanning op het vervolg.
    Veel plezier en een goede verdere reis.

Groetjes Lou

3. Haa Eefke en Sebas!
    Wat een super leuk verhaal weer..
    Ik vond die puppie als huisdier ook niet zo leuk haha.. Leuk om elke keer weer veel foto's te kunnen zien!
    Eefke let je goed op met de straat oversteken, wat een leuk filmpje!
    Geniet van jullie verdere reis!
    x Karlijn

4. Hee Eefke & Sebas,

Ik kom er nu pas achter dat ik ook gewoon een reactie kan schrijven op jullie bericht, lees de verhalen altijd vanuit de e-mail..slim ;)

Wij lezen iig met veel plezier jullie verhalen, echt super, het is net of we er een beetje bij zijn, zeker ook met die foto's erbij!

Geniet lekker van alles en hou ons maar goed op de hoogte.

X Jeff % Lauret

5. Hallo reizigers!

Leuk om weer wat van jullie te lezen. De foto's zijn erg mooi en geven een goede indruk van waar jullie allemaal voorbij komen.

Hier vriest het nu weer. Dus ook al hebben jullie soms een beetje last van mist, de temperatuur is vast een stuk aangenamer! Of is het heel erg benauwd?

Heel veel plezier weer de komende weken. Laat maar snel weer wat van jullie horen!

xx Milou

ps. Eefke, je container staat er nog, maar de Hells Angels moeten een ander onderkomen zoeken.

6. daag kampeerders,

super toffe fotow's weer :D en filmpje natuurlijk.... sebas: proberen?... haha.. ik had nog wel ff daar gestaan ;)

en ik sluit me aan bij lou.... begin ook te watertanden als ik al dat eten zie haha.....

nja geniet ervan gr
    kay

7. Hey!

Onderstaand even wat reacties op jullie reacties:

We zullen voortaan geen foto's meer van de puppies op de site zetten ;-) We hebben voorlopig wel genoeg markten gezien. Inmiddels is het ook veel warmer en is het voor de eetlust ook niet zo lekker om al die etenswaren in de brandende zon te zien liggen..

Milou, de eerste vijf weken was het totaal niet warm. Laat staan benauwd. In China en het noorden van Vietnam was het 's avonds zelfs tegen het vriespunt. Nu zitten we wel in de hitte, maar gelukkig is het niet benauwd. En goed om te horen dat mijn container er nog staat!

Wij nemen zometeen de bus richting Siem Reap. We gaan daar de tempels van Angkor Wat bekijken.

x

Sebas en Eefke

8. Ha meid!

Ik heb nu ook pas ontdekt dat je een reactie kunt plaatsen, haha! Nu heb ik eindelijk ook een keer je vriend gezien. Zo te zien hebben jullie het niet verkeerd in Azië!

Heel, heel veel plezier!

Liefs Inge

9. Heej Eef en Sebas!

Mooie fotos en verhalen! Fijn dat het zo goed gaat! Ik houd jullie op de hoogte, heb mij net aangemeld met mijn e-mail adres, wist eerst niet dat dat kon en hoe dat moest.. haha
    Geniet ervan!

Liefs Wendy

10. Hey!
    Vette foto's zeg!!!
    Hoe is het in VV, nog een beetje getubed?? Ik heb in ieder geval een paar leuke dagen met jullie gehad! Ik zie de foto's wel verschijnen (Omgekeerd hetzelfde)!
    Veel plzr nog! En in Nederland TECHNOFEEST HAHAHA!