vrijdag 4 maart 2011

We love Laos

Iedereen een hele ’joeksige’ vastelaovend gewenst! Wel jammer dat we een jaartje moeten overslaan, maar we hebben niets te klagen want we hebben het in Laos helemaal niet zo slecht.
Hier komt weer snel een verslagje, want we lopen alweer bijna vier weken achter. De afgelopen vier weken hebben we in Laos doorgebracht. Iedereen die nog aan het twijfelen is over een goede vakantiebestemming voor aankomende zomer kunnen we Laos van harte aanbevelen. Het bevalt ons zo goed dat we ons visum voor Loas hebben verlengd.
Don Det
De eerste bestemming in Laos was het eilandje Don Det. Dit eilandje is één van de Four Thousand Island in de rivier de Mekong. Het was geen bounty eiland met hagelwitte stranden, maar ondanks dat was het super en dan vooral super relax. Het tempo is in Laos in het algemeen wat lager dan in de rest van Azië, maar in het zuiden op Don Det zit er echt geen vaart in. In de restaurantjes moet je niet raar staan te kijken als je ruim een half uur op je biertje moet wachten. Gelukkig hebben ze het wachten erg aangenaam gemaakt. Je hoeft er namelijk niet staand of zittend op je drankje te wachten. Bij de meeste barretjes lig je of in je hangmat, of op een aantal kussens op de grond met op de achtergrond de geluiden van het water van de Mekong en relaxte reggae muziek.
We wilden eigenlijk maar een aantal dagen in Don Det blijven maar hebben ons verblijf maar met een aantal dagen verlengd. Het was er namelijk erg gezellig en je ontmoet er veel mensen waar je na sluitingstijd nog een drankje mee gaat drinken voor één van de vele bungalowtjes die het eiland rijk is. Buiten het relaxen hebben we eigenlijk erg weinig gedaan in Don Det. Och ja.. we hebben een keer een fiets gehuurd om een ander eiland te verkennen ;-)

Pakse en Bolaven Plateau
Na een week Don Det werd het tijd om de backpackers te ontvluchten en om iets meer van het ‘echte’ Laos te zien.  We zijn naar het stadje Pakse gegaan wat een goede uitvalsbasis is om het Bolavan Plateau te ontdekken. We zijn naar het kleine plaatsje Tad Lo gegaan. Het plaatsje telt vele bungalowtjes waar je kunt overnachten aan de rivier. In de omgeving zijn een aantal watervallen die je kunt bezoeken. Verder zijn we op de scooter nog naar een aantal andere watervallen in de omgeving gegaan. De watervallen waren erg mooi, en je kon lekker in het water een duik nemen of natuurlijk zoals overal in Laos, relaxen.

Vientiane
Na Pakse hebben we de nachtbus genomen richting Vientiane. De nachtbus viel gelukkig reuze mee en we kwamen redelijk uitgeslapen aan in de hoofdstad van Laos. Vientiane is eigenlijk niet echt een stad te noemen, zoals alle andere steden in Laos. Het is er erg rustig, met weinig verkeer, vele kleine boetiekjes, restaurantjes en tempeltjes. Vientiane is geen plaatsje wat je gezien moet hebben, maar zeker niet verkeerd om te verblijven als je er wat dingen moet regelen. Wij hebben daar namelijk ons visum voor Thailand gehaald en het visum voor Laos verlengd.
In Vientiane hebben we verder weer eens heerlijke koffie gedronken en lekkere sandwiches met kaas gegeten. Verder zijn we naar het Buddha Park geweest, waar we de Scandinavische Chris Zeegers tegenkwamen met de filmploeg. En hebben we het nationaal monument van Laos gezien, wat net zo lelijk is als het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam.

Nationaal Monument Laos

Vang Vieng

Over Vang Vieng hadden we al veel gehoord, en dat waren of goede of slechte verhalen. Ze zeggen ook wel ‘you love it or hate it’. De mensen die het plaatsje haten die hebben voornamelijk een hekel aan de vele jonge mensen die er iedere dag weer dronken over de straat heen waggelen, lopen kun je het niet echt meer noemen. Voorheen was Vang Vieng één van de eerste backpackers plaatsen in Laos. De backpackers kwamen voornamelijk af op de mooie omgeving, met de karsten. Nu is het plaatsje één van de toeristische trekpleister voor met name jongeren. In de rivier waar het plaatsje aan ligt hebben ze allemaal barretjes, ziplijnen, swings en glijbanen gemaakt. Voorheen gingen de meeste mensen met een tube over het water naar de verschillende barretjes, maar tegenwoordig lopen de meeste mensen naar de barretjes aan het water. Het is eigenlijk meer één grote openlucht kroegentocht. Niet echt verkeerd toch?!?
We haten Vang Vieng zeker niet, maar er van houden is ook weer net teveel van het goede. We hebben ons er wel reuze goed vermaakt, zodat we weer eens, zoals in zoveel bestemmingen in Laos, ons verblijf met een aantal dagen hebben verlengd. We zijn naar een aantal grotten geweest, we hebben met de scooter de omgeving verkent, naar een Blue Lagoon geweest (gelukkig wat minder druk dan die in Duitsland) en uiteraard ook 'getubed'!

Tuben

Sebas aan de swing

Luang Prabang

Na het tuben zijn we even wat rust op gaan zoeken in het stadje Luang Prabang. Luang Prabang hoort zeker in het rijtje thuis van één van de mooiste stadjes van Zuidoost- Azië. Gelukkig vond UNESCO dat ook en staat het historische centrum op de Werelderfgoedlijst. Luang Prabang heeft een oud centrum met allemaal Franse huisjes, veel boetiekjes, restaurantjes, tempeltjes, mooie watervallen, een erg leuke nachtmarkt, maar liefst 1500 monniken in oranje gewaden en erg veel toeristen. We zijn daar gelukkig weer helemaal bijgekomen van het tuben ;-)

Op dit moment zijn we in Nong Khiaw. Dat is een klein plaatsje tussen de karsten in het noorden van Laos. Hier zijn gelukkig weer wat meer 'locals' dan toeristen. De laatste tien dagen in Laos gaan we in de bergen doorbrengen. We gaan Laos gelukkig ook op een erg goede manier afsluiten namelijk met de Gibbon Experience! We gaan drie dagen ziplijnend de jungle van Laos verkennen.

woensdag 23 februari 2011

Cambodja

Inmiddels hebben we Cambodja ruim twee weken geleden verlaten. Op dit moment zijn we in de hoofdstad van Laos, Vientiane. Tot nu toe is Laos ons favoriete land wat we deze reis hebben bezocht! De mensen in Laos zijn erg relax en voordat we dit tempo ook hebben overgenomen zullen we onderstaand snel even iets over Cambodja vertellen, want anders zijn we bang dat het er niet meer van gaat komen. Het reizen bevalt ons tot nu toe beter dan erover te schrijven ;-)

In het stadje Chau Doc, gelegen in de Mekong delta van Vietnam, hebben we de boot genomen richting de hoofdstad van Cambodja. Tijdens deze bootreis konden we vanuit het water de ochtendrituelen van de Vietnamezen en de Cambodjanen die aan de oevers wonen aanschouwen. Dat was niet spectaculair, maar alles beter dan een  reis in een volgepropte bus.

We hadden van verschillende mensen gehoord dat Pnhom Penh weinig sfeervol, erg vuil en behoorlijk saai was en dat de stad bovendien veel bedelaars telt. We waren dus op het ergste voorbereid en vonden het, op de bedelaars na, erg meevallen. Nadat we met de boot waren aangekomen in Pnhom Penh zijn we eerst gaan lunchen en dat er veel bedelaars zijn werd meteen duidelijk. Het ene na het andere kind op blote voeten en gescheurde kleding  kwam vragen om geld.  En daar zit je dan als Westerse toerist in het veel te dure expat café van een lunch te genieten waar de gemiddelde Cambodjaan bijna een halve maand voor moet werken. De lunch smaakte meteen al wat minder lekker…
Dat Cambodja één van de armste landen is van de wereld is duidelijk zichtbaar in het straatbeeld van Pnohm Penh. De boulevard in het centrum , de paleizen en de wijk waar de overheidsgebouwen liggen zien er allemaal spik en span uit. Loop je één straat verder dan zitten er gaten in de weg, ruik je het vuilnis wat op de straat ligt weg te rotten en lopen er kinderen zonder kleding en schoenen tussendoor. In andere Aziatische landen hadden we ook weleens armoede gezien, maar zeker niet in die mate.
Verder wordt je in Pnhom Penh van de bezichtigingen die je kunt doen ook niet veel vrolijker. De eerste ochtend zijn we naar één van de vele Killing Fields, die Cambodja helaas rijk is, gegaan. Vervolgens zijn we naar het Tuol Sleng Museum gegaan. Tijdens het regiem van Pol Pot was dit de gevangenis waar de meeste vijanden van de Khmer Rouge niet meer levend uitkwamen.
Killing Fields

Expositie van Peter Klashorst in het Tuol Sleng Museum

Cambodja heeft gelukkig meer te bieden dan het vreselijke verleden en de schrijnende armoede. De Cambodjanen zijn erg aardig, kunnen heerlijk koken en hebben de mooiste tempels die we in Azië gezien hebben.
Middels onderstaande foto’s zullen we jullie even snel op de hoogte brengen van wat we gedaan hebben in Cambodja.
Royal Palace in Phnom Penh

Battambang

In de tuk tuk in Battambang